Tarina

Tien alkutaivalta

Riitta Suonpää Ky on perustettu vuonna 1989 markkinointi ja yrityskonsultointiyhtiöksi. Markkinointipalvelujen sekä konsultoinnin lisäksi toiminta laajentui terveydenhuoltoalan ammattiasujen suunnittelulla ja markkinoinnilla Helsingin seudulla. Pian ensimmäisten ammattiasujen toimitusten jälkeen tehtiin kauaskantoiset kumppanuussopimukset, joissa mm. Lindström Oy oli yhtenä osapuolena. Näin alkoi myös ammattipukeutumisen aikakausi yhtiön alkuvuosina. Ammattipukeutuminen ja siihen liittyvä suunnittelu valmistuttaminen sekä b to b – markkinointi muodostuivat kivijalkabisnekseksi yhtiölle pitkälle tulevaisuuteen.

Riitta Suonpää Ky osti Valkoisen Talon liiketoiminnot vuonna 1990. Näin muodostui Valkoinen Talo/ Riitta Suonpää Ky.

Suomalaisuus ja suomalainen laatutyö kuuluvat Valkoisen Talon filosofiaan. Toimitusketjujen ja asiakkuuksien hallinta sekä jälkihoito ovat toimintamme kivijalkoja. Luottamuspääoman ja sosiaalisen pääoman rakentaminen asiakkuuksissa ovat alusta alkaen kuuluneet Riitta Suonpää Ky: n toimintafilosofiaan.

Kotimainen huippulaatu sekä nopeat ja joustavat toimitukset noteerattiin myös kansainvälisillä markkinoilla.

Miellyttävää, mutta ei jäänyt mitään erikoista mieleen. Paitsi Valkoinen Talo, siitä me ei oltu koskaan kuultu. Ajattelin sitä ihan asiakkaan kannalta, siinä oli stretchiä, trikoota, kauniita laskeutuvia vaatteita. Asiakkaat tykkää.

– Helsingin Sanomat 28.8 1991 Pohjoismaisista muotimessuista.

Valkoinen Talo löysi tyylinsä

1990

Riitta Suonpää Ky osti Valkoisen Talon edellisen omistajan muutettua ulkomaille. Taloon puhallettiin uusi henki ja imago. Suonpää suunnitteli malliston itse, käyttäen apunaan Taideteollisen korkeakoulun opiskelijoita. Lisäksi Valkoinen Talo alkoi tehdä yhteistyötä useiden ammattiasujen valmistajien kanssa. Yhteistyö kesti vuoteen 1998. Riitta Suonpää hyppäsi myös mukaan Jyväskylän Yrittäjien ja yrittäjänaisten toimintaan heti yrittäjäksi ryhdyttyään. Monia muitakin järjestö- ja luottamustehtäviä alkoi tulla jo 90-luvun alusta lähtien.

 

Lapin taika valloittaa ulkomaat

1991

Valkoinen Talo suuntasi ulkomaille lähes välittömästi omistajanvaihdoksen jälkeen. Maita olivat mm. Saksa, Itävalta, Ruotsi, Sveitsi . Eurooppalaiset hullaantuivat Lappi-sarjan kokoelmiin, jotka olivat täynnä pohjoisen eksotiikkaa.

Kotimaassa Valkoisella Talolla oli oma tuotanto, alihankintaverkosto ja neljä omaa vähittäismyymälää alkuvuosina.

Muodin virrassa, virtaa luomassa

1992

Valkoinen Talo oli mukana Virroille perustettavassa Palmroth- Centerissä, joka piti sisällään suomalaista osaamista parhaimmillaan. Lisäksi Valkoinen Talo oli vahvasti näkyvillä Pohjoismaisilla muotimessuilla trendinäytöksissä ja lehdistössä. Vähittäisliikkeitä oli myös Virroilla ja Saariselällä. Myös valtakunnalliset suuryritykset luottivat nopeisiin ja joustaviin toimituksiin.

 

Suomalainen Sisu on maailmalla tunnettu

1993

Riitta Suonpää Ky lanseerasi Jyväskylään Valkoisen Talon liiketiloihin ensimmäisen Boreus-myymälän franchising -toimintakonseptilla. Lisäksi Jyväskylään avattiin Hyvän Olon Talo, uudenlainen hyvinvoinnin palvelutalo- ja minimessukonsepti. Se korosti pehmeitä eettisiä arvoja alati kylmenevän maailman keskellä. Nämä palvelupisteet asettuivat Jyväskylän kävelykadun varteen, jonka perustajajäsenyrityksiin Riitta Suonpää Ky lukeutuu.

Asioita joita aika ei kosketa

1995

Vuosi 1995 oli yksilöllisten asiakassuhteiden sekä hyvien yrityssuhteiden, hyvän palvelun sekä laadukkaiden materiaalien aikaa. Valkoisen Talon Business Wear -malliston korkealaatuiset neuleasut valjastettiin valtakunnalliseten suurten yrityksien käyttöön, joko työvaatteiksi, PR-asuiksi tai vapaa -aikaan. Ne valmisti Waves Design Oy, ensimmäinen suomalainen neuletehdas, jonka tuotteille myönnettiin luokkaan II kuuluva CE-merkintäoikeus ja huippulaadustaan tunnettu Terene Oy Oitissa sekä Naisten Pukutehdas Oy Hollolassa. Oma tuotanto ei enää riittänyt, joten yhteistyösopimukset muiden laadukkaiden ja luotettavien tehtaiden ja toimittajien kanssa solmittiin jo 1990-luvun alkupuolella. Waves valmisti myös Valkoiselle Talolle myös Gore Windstopper -vuorillisia neuleita, aikansa edelläkävijöitä viimaa vastaan.

Sammaleen viherrystä, arkista aherrusta

1996

Valkoinen Talo Incentive-House tuotti, toteutti ja organisoi yrityksille ja yhteisöille yksilöllisiä kannuste- ja kokouspalveluja perustehtävänsä lisäksi. Yrityksille järjestettiin tiimivalmennusta asiantuntevan ja liikunnallisen henkilöstön johdolla. Henkilöstöön rekrytoitiin mukaan myös liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisia. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin palvelukonsepti oli valmis tarjottavaksi yrityksille ja kuntasektorille.

Valkoinen Talo Incentive

1997

Kokonaisvaltainen palvelukonsepti. B to B -markkinointiin. Asiakkaina suuret valtakunnalliset yritykset ja kunnat ja kaupungit. Imagopukeutuminen ja tiimivalmennus samasta yrityksestä laadukkaasti ja luotettavasti.

Mittarit ja renkaat pyörähtelevät

1998

Riitta Suonpää matkasi vuonna 1998 Ähtärinreitin Loma Oy:n, tutummin Ähtärin Eläinpuiston toimitusjohtajaksi. Mittarissa hänellä oli silloin reilusti alle 40 vuotta, mutta kokemusta johtotehtävistä ja koulutustehtävistä oli kertynyt paljon ja Riitta Suonpään taitoihin luotettiin. Matkamittariin tuli päivittäin kilometrejä paljon enemmän: kotipihasta työpaikalle oli tasan sata kilometriä.

 

Voimavarojen yhdistäminen on enemmän kuin viisautta

1999

Valkoisen Talon tuotannon ja vähittäiskaupan liiketoiminnot myytiin. Riitta Suonpää siirtyi palkkajohtajaksi ja liikkeenjohdon konsultiksi.

Riitta Suonpää on konsulttina mukana yhdistämässä Suomen käsityön museota, Suomen kansallispukukeskusta ja Aiviaa saman katon alle.

 

Ovien aukaisua ja uusien polkujen raivaamista

2000

Konsultoinnin vahva osaaja. Riitta Suonpää on toiminut liikkeenjohdon konsulttina ja kouluttajana koko 1990-luvun oman toimensa ohella. Lisäksi hän oli mukana mm. Suomen käsityön museossa konsulttina ja Keski- Suomen Käsi- ja taideteollisuusyhdistyksen hallituksessa ja vuokrajohtajana vuosina 2000-2002.

 

Matkalla syvemmän ihmisyyden ja syvemmän johtajuuden ymmärtämiseen

2001-2007

Kuten ihmisille usein käy jossakin elämän vaiheessa, täytyy päästä tutkimaan itseään ja elämää syvemmin ja laajemmalla perspektiivillä. Usein tämä tapahtuu toisella 21-vuotiskaudella, eli siinä 40-42 ikävuoden tienoilla.

Opintoja ja tutkintoja pitkän kokemuksen lisäksi ja ohella on kertynyt kaupan, markkinoinnin, hallinnon tutkintojen lisäksi tekstiilialalta ja johtajuudesta. Viimeisin merkkipaalu on vuodelta 2004 valmistuminen akateemisesta yrittäjyyden MBA-ohjelmasta. Opiskelu jatkuu elämänmittaisena kokemuksellisena sekä myös tulevien tutkintojen myötä. Mahdollisuus väitöskirjan tekemiseen on kokemuksellisen oppijan lähivuosien haave.

Valtakunnallisen Sosiaalipedagokiikan säätiön toimitusjohtajaksi ja Sosiaalipedagogisen Instituutin johtajaksi asemapaikkana Helsinki.

Ihmisen ja yhteisön hyvinvoinnin puolesta

Säätiön ja Instituutin johtajuus, muutostehtävät ja syvälliset prosessuaalisina jatkuvat kokemukset avasivat lopullisesti tien ihmisyyden ihmettelyn äärelle. Ihmettely jatkuu vieläkin vaikka tieto, kokemus, taito ja ymmärrys ovat merkittävästi kokemuksen kautta lisääntyneet sekä monet laajat tietoisuudet avautuneet.

Helsingin matka avasi pitkän ymmärryksen ja oivallusten prosessin, joka jatkuu 2020-luvulla vieläkin.